lørdag den 30. maj 2009

Lidt mere om kinesiske skønhedrutiner

Jeg kan ikke styre det, for jeg er ovenud fascineret.
Min allernyeste fetish, som vel har ligget og luret de sidste fem måneder, er at gå i butikker med skønhedsprodukter.
Jeg gør det ikke, fordi jeg selv leder efter produkter. Det er ret umuligt at få noget ud over makeup, neglelak og shampoo, hvis man er fra vesten og ikke ikke ønsker at blive hvidere af alt deres whitening stuff.
Men de har skønhedsgadgets. I alle mulige og ikke mindst umulige afskygninger.
Som jeg før har nævnt her på bloggen, så har kineserne- fra et vestligt synspunkt ihvertfald nogle meget mærkelige skønhedsidealer.
De vil gerne have store øjne, små munde og så vil de gerne være hvidere.
Og de har produkterne til det, de er ihvertfald i industrien. Om de så virker, det er svært at vide, jeg har desværre ikke tænkt mig at prøve dem.
Men det er fascinerende at kigge på produkterne. For butikkerne bugner med dem.
Jeg var på shopping med min kinesiske veninde, og hun forklarede mig, hvad de forskellige gadgets skulle bruge til. Hun bruger dem ikke selv, da hun er meget ikke-kinesisk tænkende, men hun kunne naturligvis læse op af den udførlige brugsanvisning, så hendes undrende danske veninde kunne få stillet sin nysgerrighed.
Her kommer et par stykker af de gadgets, vi fandt den dag.

"The slim mouth piece" er beregnet til at tone ansigtsmusklerne ved at udvide og sammentrække dem. Samtidig hjælper den med at tabe fedt rundt omkring munden? Man skal sætte den ind i munden, og så skal man bare træne to til tre minutter om dagen for at opnå den ønskede effekt. Brugsanvisningen siger ikke noget om hvor mange dage, der går, før effekten indtræder, men den siger, at der ikke går længe. Hvis man er flittig med sin mundtræning, kan man derfor regne med hurtigt at få en større og slankere mund. Det lyder måske mærkeligt, da kinesiske piger gerne vil have en lille og sexet trut- og "kys mig straks"- mund. Men fabrikanten har svaret. En slankere og større mund får åbenbart ansigtet til at se mindre ud! Og vi har vel alle kigget i spejlet om morgenen og tænkt, "hvis jeg bare havde et mindre ansigt...?" Kineserne tænker det efter sigende!
The eye clip dual er et uundværligt produkt. Eftersom trenden hos forældregenerationen i familien Funch pt. er at få fjernet løsthængende- overskudshud over øjenlågene, var "the eye clip dual" måske den gave, som medlemmerne af min familie ikke vidste, at de havde ønsket sig. Så kunne de går rundt med klemmer i øjenlågene, istedetfor at skulle igennem smertefulde skønhedsoperationer, som fjerner rullegardinerne, og giver dem udsynet tilbage.
Men det er selvfølgelig ikke overskudshuden, som kineserne sætter klemmerne i.
For det er den, de går og drømmer om at have.
Huden, som hos os sidder i folder over øjenlågene, og som i fugtigt klima gør, at ethvert forsøg på at pynte sig med en diskret eyeliner eller øjenkygge i løbet af ti minutter udvikler sig til en pendant til pandaens sorte område omkring øjnene, er det som kineserne køber klemmer for at opnå.
Om det virker, det ved jeg ikke, men hvis det ikke gør, så har de ved et operativt indgreb mulighed for at opnå den samme effekt ved en hudtransplantation. Og nogle af dem gør det rent faktisk!
"The hoppe up roll nano" er et redskab, som kan være med til at styrke ansigtets muskler. Ifølge min kinesiske veninde Yvonne, så siger brugsanvisningen, at "the hoppe up roll nano" faktisk kan hjælpe os med at genvinde ungdommens skønhed. Da hun sagde det, kiggede hun på mig og smilede, og jeg vil da også indrømme, at jeg et sekund overvejede, om det her bud fra den asiatiske skønhedsindustri kunne være det skønhedsprodukt, som skal få mig igennem trediverne.
Man sætter den på kinderne, og så giver den en ansigtsløftning. Igen siger brugsanvisningen dog ikke noget om, hvor længe man skal vente på at genvinde sine teenagetræk, men den strammer op, og munden, som med årene kan begynde at vende nedad, med mindre man smiler, kan "the hoppe up roll nano" være med til at vende opad igen. Så muligheden står vel mellem at købe denne sikkert udmærkede asiatiske skønhedsgadget eller simpelthen bare at blive ved med at smile...

Min fascination og undren over de her produkter gør, at jeg må ind i hvilken som helst skønhedsbutik, jeg passerer. Det er virkelig sjovt, og jeg gad godt vide, hvem der køber de her produkter, og om der overhovedet er nogen, der tror på, at de virker. Men det er vel bare den samme historie som alle whitening-produkterne. Jeg elsker det her sære land!

2 kommentarer:

  1. Det var dog fantastiske produkter! Hvem går ikke og drømmer om at have mere fit mundomgivelser og mere pludderhud om øjnene? De er skøre de kinesere.

    SvarSlet
  2. Spændende og vildt underligt. Dog kan jeg godt forstå deres hang til 'brightening' produkter ;o) www.beautyspace.dk

    SvarSlet